Znáte ten „vtip“ o tom, jak Ind kupoval letadlovou loď od Rusa?
Indie nechtěla za letadlovou loď platit Západu cca 4 miliardy USD, a tak v roce 2004 využila šlechetnou ruskou nabídku na pořízení vysloužilé a poškozené (tak trochu na ní v minulosti došlo k explozi) ruské letadlovky Admiral Gorškov (deaktivován v roce 1996) s tím, že Indie zaplatí jen 974 milionů USD za opravy a modernizaci. Vskutku výhodná nabídka.
A tak se loděnice Sevmaš, která se do té doby specializovala na výrobu PONOREK, mohla pustit do práce na LETADLOVÉ LODI. Nepustila se ale do práce sama. Pomáhalo jim v tom zhruba 200 subdodavatelů z celého světa. Někteří přitom neměli ani tušení, komu dodávají díly.
Čas běžel a v roce 2007, kdy se blížil termín předání, se Rusové přiznali, že to tak nějak nestíhají. Navíc se všechno zdražilo, takže požadovaná suma za reaktivaci se postupně vyšplhala na necelé 3 miliardy USD. Indové nakonec kývli na 2,35 miliard USD.
A „práce“ mohly běžely dál. Za rok byla hotová téměř POLOVINA úprav, ale cena už se blížila fungl nové letadlovce. Ani v roce 2009 se stav nezměnil a stále zbývalo dokončit zhruba polovinu prací. V té době už se jal dělníky popohánět i prezident Medveděv.
Uběhlo několik dalších let a Indové se v roce 2013 konečně dočkali nové chlouby (pravda, nebylo to jen tak, protože cestou se opět projevily závady na pohonu a předání se protáhlo) svého námořnictva a příslibu servisu, který bude Rusko 20 let poskytovat s využitím řetězce subdodavatelů z celého světa.
Jenže přišel rok 2014 a embargo, rok 2022 přinesl ještě tvrdší sankce, a proto bude velmi zajímavé sledovat, jakým způsobem bude probíhat další servis…